پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118466
افزايش توان نظامي آمريکا براي مقابله با ايران
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2804

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، وزارت دفاع آمريکا(پنتاگون) روز جمعه هفدهم مرداد گزارش مشروح "دفاع ملي" را که هر چهار سال يکبار تدوين مي‌شود، منتشر کرد.

به نوشته سايت آمريکايي راديو فردا (RADIOFARDA) اين گزارش که هفته گذشته تسليم کنگره ايالات متحده شده است، با تاکيد بر افزايش توان دفاعي اين کشور بويژه در خليج فارس، براي مقابله با عمليات نظامي احتمالي جمهوري اسلامي ايران هم توصيه‌هايي شده است.

گزارش هشتاد و چهار صفحه‌اي دفاع ملي آمريکا، ضمن تاکيدهاي مضاعف بر تقويت دفاعي اين کشور در آينده، مي‌گويد: ايالات متحده بايد به حفظ وضعيت نيروهاي غير اتمي خود در خاورميانه و بويژه در خليج فارس ادامه دهد.

اين توصيه براي جلوگيري از اقدامات احتمالي جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است.

سرهنگ پل هيوز مدير اجرايي پنل دفاع ملي در پنتاگون که از تدوين کنندگان اين گزارش است، در صفحه ?? و در تشريح استراتژي نظامي ايالات متحده در قبال جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد: «دولت ايران همچنان در پي دستيابي به چند نوع توانايي نظامي غيرمتعارف با هدف تسلط بر خليج فارس و مقابله با دخالت خارجي است؛ از اين رو توصيه مي‌شود که آمريکا در استراتژي نظامي خود، به افزايش توان نظامي غير اتمي براي بازدارندگي حکومت ايران اتکا کند».

در گزارش اضافه شده که اگر توانايي‌هاي نظامي ايران بهبود يابند و در صورتي که شرکاي منطقه‌اي آمريکا خواستار تجديد اطمينان خاطر براي امنيت خود باشند، ايالات متحده بايد افزايش و تقويت مواضع دفاعي آينده خود در خليج فارس را مد نظر قرار دهد.

تدوين کنندگان گزارش همچنين گفته‌اند که در صورت بالا گرفتن تهديدهاي جمهوري اسلامي ايران در آبراه خليج فارس، تقويت تهاجمي نيروي دريايي آمريکا و بويژه افزايش توانايي‌هاي مربوط به مين روبي دريايي، ضروري خواهد بود.

اين گزارش همچنين تاکيد مي‌کند در صورتي که سيستم‌هاي موشکي بالستيک و کروز ايران به تکامل ادامه دهند، ايالات متحده مي‌تواند به بهبود بيشتر سيستم‌هاي سپر دفاع ضدموشکي در منطقه و در اروپا بپردازد.

هوشنگ حسن‌ياري، استاد روابط بين‌الملل و سياست تطبيقي در کالج نظامي سلطنتي کانادا در گفت‌وگو با راديو فردا، نکات مربوط به ايران و خليج فارس در اين گزارش را چنين ارزيابي مي‌کند: «در اين گزارش از ديد آمريکايي‌ها، ايران همچنان تهديدي است هم براي منطقه و هم براي آمريکا. در مورد منطقه، اشاره خاصي به کشورهاي منطقه خليج فارس مي‌کند و در مورد خود آمريکا هم اشاره روشني دارد از يک طرف به مسئله هسته‌اي و از طرف ديگر به توان موشکي ايران و گسترش اين توان».

حسن‌ياري تاکيد مي‌کند که اين بحث از آن جهت مهم است که در بيش از يک سال گذشته، آمريکا توجه خود را بيشتر معطوف به شرق آسيا کرده بود ولي نويسندگان گزارش به خصوص، بحث خليج فارس را مطرح مي‌کنند و با تاکيد بر اهميت اين آبراه، خواهان آن هستند که آمريکا نه تنها بودجه نظامي خود را به هنگام افزايش بحران‌ها کاهش ندهد، بلکه توصيه مي‌کنند که در منطقه خليج فارس به افزايش نيرو‌ها و توان نظامي خود مبادرت ورزد؛ يعني تسليحات و کشتي‌هاي بيشتري را در اين منطقه مستقر کند.

اين استاد کالج سلطنتي نظامي کانادا در مورد مسئله تروريسم نيز که گزارش دفاع ملي آمريکا به آن پرداخته است، مي‌گويد: «از ديد نويسندگان گزارش، ايران [در زمينه تروريسم] همچنان فعال است و بدون اينکه نام ببرند، از حيث تاريخي، به کمک‌هاي [جمهوري اسلامي] ايران به حزب‌الله لبنان و گروه هاي فلسطيني نظير حماس اشاره مي‌کنند و اينکه دولت ايران همچنان خطري براي متحدان آمريکا در منطقه و از جمله عليه اسراييل به شمار مي‌آيد و نيز آنچه که تهران قادر خواهد بود در عراق انجام دهد، در شرايطي که دولت عراق در مقابل مسائل امنيتي خود روز به روز ضعيف‌تر مي‌شود».

پنل تدوين کننده گزارش مربوط به دفاع ملي آمريکا، از ده (??) کار‌شناس ارشد و نظاميان عاليرتبه پيشين پنتاگون تشکيل شده که از جمله آنها مي‌توان به ويليام پري، وزير دفاع پيشين و ژنرال جان ابي زيد فرمانده پيشين ستاد فرماندهي نيروهاي مرکزي «سنت کوم» اشاره کرد.

اعضاي اين پنل از سوي چاک هيگل وزير دفاع آمريکا برگزيده شده‌اند و هر چهار سال يکبار، گزارشي از وضعيت و توانايي‌هاي دفاع ملي ايالات متحده تدوين و براي رفع نيازهاي دفاعي آمريکا در آينده، توصيه‌هايي مي‌کنند.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html